بلاگ

کابل کواکسیال چیست؟

coaxial-cable

 کابل کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال  (Coaxial Cable  ) یک نوع کابل فلزی است که با محافظ فلزی که دارد از تداخل سیگنال جلوگیری کرده و دیتا را منتقل می کند.

Coaxial Cable   مصارف خانگی و تجاری دارد؛ در ابتدا از کابل کوکسی یا کواکسیال بیشتر برای اتصال تلوزیون و ماهواره استفاده می شد؛ همینطورشرکت های تلفنی نیز گاهی از کابل کواکسیال برای اتصال دفاتر مرکزی به دکل های تلفنی نزدیک مشتری استفاده می کردند.

کابل کواکسیال از زمان اختراع ( 1880 ) تا کنون از کاربردی ترین سیم و کابل ها بوده است امروزه علاوه بر استفاده از کابل کواکسیال بسته به فناوری حامل مورد استفاده و سایر عوامل، سیم مسی جفت تابیده و فیبر نوری جایگزین کابل کواکسیال هستند.

 

 

کابل کواکسیال چه کاربردی دارد؟

کابل کواکسیال در منازل برای اتصال تلوزیون ، تجهیرات ویدئویی خانگی ، اتصال دوربین مدار بسته  و دستگاه های رادیویی ساده استفاده می شود؛ همچنین با وجود اینکه زمان زیادی از تولید این کابل می گذرد همچنان در صنایعی مانند خودروها، هواپیماها، تجهیزات نظامی، پزشکی و برای اتصال دیش های ماهواره به کار می رود.

علاوه بر موارد بالا کابل های کواکسیال در ابتدای کار به عنوان شکل اولیه اترنت کاربرد داشتند و سرعت 10 مگاپیکسل در ثانیه را پشتیبانی می کردند اما به مرور کابل جفت پیچ خورده جایگذین کابل کواکسیال شده است.

CoaxCableUsed

RG چیست؟

کابل های کواکسیال با استفاده از رتبه بندی  RG  ( Radio Guide ) از هم متمایز می شوند و آن ها را به این ترتیب نام گذاری می کنند؛ تفاوت کابل های کواکسیال در امپدانس و قطر آنهاست که با تغییر این دو متغییر عدد RG  کابل های کواکسیال تغییر می کند؛ کابل های RG مانند RG-59 RG-6,  RG-11,و…از تغییر این دو متغییر به وجود آمده اند؛ هر چه این عدد در کابل کواکسیال بزرگتر باشد یعنی هسته هادی مرکزی باریکتر است و انتقال داده در فواصل طولانی مانند اتصال دوربین مداربسته مناسب تر می باشد؛ همچنین RG پایین در شبکه های کامپیوتری و سیستم های رادیویی  استفاده می شود. با در نظر گرفتن این نکته کابل های کواکسیال به دو دسته کابل کواکسیال Thinnet  (نازک) و کابل  Thicknet  (ضخیم)  تقسیم می شوند.

کابل کواکسیال Thinnet  (نازک) : این کابل کواکسیال دارای قطر 4/6 میلی متر است که برابر 0.25 اینچ می باشد؛ سیگنال جاری در این کابل تا 185 متر بدون هیچ کاهش فرکانسی کار می کند.

 

کابل کواکسیالThicknet  (ضخیم) : این کابل کواکسیال به اترنت استاندارد نیز شناخته می شود، قطر این کابل دو برابر Thinnet بوده و 26/1 سانتی متر است که اولین نوع کابل کواکسیال بوده و امروزه کاربرد کمتری دارد.

 

coaxial-cable-RG

coaxial-cable-RG

در ادامه چند مدل از از کابل های RG با درجه های مختلف را می خوانید:

کابل RG6: برای استفاده در رسانه‌هایی مانند تلویزیون و ماهواره به کار می رود.

کابل RG60: از این کابل کواکسیال در تلویزیون‌هایی که کیفیت تصویر بالایی دارند استفاده می‌شود.

کابل RG59: کاربرد آن در اتصالات دوربین‌های مدار بسته است.

کابل RG11:  این کابل کواکسی برای فواصل زیاد و ساختمان‌های مرتفع استفاده می شود.

 

 

کابل کواکسیال چگونه کار می کند؟

کابل کواکسیال از لایه هایی هادی الکتریکی تشکیل شده است؛ این لایه ها به دور لایه رسانای مرکزی پیچیده و در نهایت توسط یک لایه عایق پوشیده می شوند. این ساختار از تداخل نویز الکتریکی جلوگیری کرده و باعث احاطه و جریان سیگنال های داخل کابل می شود.

ساختار لایه ای کابل کواکسیال بر عملکرد و کاربرد آن در صنعت تاثیر دارد؛ اینکه این لایه های متحدالمرکز از چه جنسی هستند؟ و در چه ابعادی ساخته می شوند؟ به درک عملکرد کابل کواکسیال کمک می کند.

لایه مرکزی یک سیم نازک مسی ساده یا بافته شده است که توسط یک لایه دی الکتریک عایق احاطه می شود. عملکرد یک کابل کواکسیال به ابعاد و جنس کابل آن بستگی دارد که با تغییر هر یک از این ویژگی ها یک امپدانس مشخص تولید می شود؛ کابل کواکسی به تولید دو امپدانس استاندارد می پردازد که کاربرد زیادی در صنعت دارد:

کابل کواکسیال با 50 اهم در محیط هایی با قدرت متوسط استفاده می شود و کابل کواکسی با 75 اهم برای اتصالات آنتن و تجهیزات خانگی است.

 

 

انواع مختلف کابل کواکسیال کدام است؟

انواع کابل کواکسیال به شرح زیر است:

Hard-line coaxial cable

نوعی از کابل کواکسیال است که دارای لوله های مسی گرد و ترکیبی از فلزات به عنوان محافظ است که جنس آن ها از آلومینیوم  و مس می باشد. کاربرد این کابل ها در اتصال فرستنده به آنتن است.

Hardline

Hardline

Triaxial cable

این کابل دارای سه لایه شیلد است که برای محافظت از سیگنال های فرستاده شده به پایین کابل به زمین متصل می شوند.

Triaxial

Triaxial

Rigid-line coaxial cables

این کابل از لوله های مسی دو قولوساخته شده است که خم نمی شود؛ این کابل های کواکسیال برای استفاده در فرستنده های رادیویی پر قدرت مانند RF ساخته شده است.

Twinaxial

Twinaxial

Radiating cable

یا کابل تابشی مانند کابل های Hard-line هستند با این تفاوت که این کابل کواکسیال با طول موج RF سازگار است؛ این کابل کواکسی در آسانسور ها، تجهیزات نظامی و تونل های زیر زمینی استفاده می شود.

 

RG-6

این مدل کابل کواکسیال یکی از پر کاربرد ترین ها در صنعت است، که با یک فولاد روکش مسی یا از مرکز مس جامد ساخته شده است؛ RG-6 دارای رسانای بیشتری است و به همین خاطر کیفیت سیگنال بهتری را ارائه می دهد؛ همینطور این کابل کواکسی به علت نازک بودن در دیوار ها و سقف ها استفاده می شود.

 

 

انواع مختلف کانکتور کابل کواکسیال

انواع کانکتورها که وظیفه ی نگه داشتن کابل کواکسیال به وسیله پیچ ها را دارند عبارتند از :

BNC : این کانکتور کابل کواکسیال برای استفاده در تلوزیون، سیگنال های ویدئویی و رادیو با فرکانس های زیر 4 گیگاهرتز

BNC

BNC

TNC این کانکتور یک نسخه از کانکتور  BNC است و در تلفن های همراه استفاده می شود؛ این کانکتور می تواند تا 12 گیگا هرتز را پشتیبانی کند.

TNC

TNC

SMA : این کانکتور برای تلفن های همراه، سیستم های آنتن وای فای، سیستم های مایکروویو و رادیو استفاده می شود.

SMA

SMA

تفاوت بین RG-59 و RG-6

کاربرد کابل های RG-59 و RG-6 مشابه هم هستند ولی در جزئیات کمی تفاوت دارند؛ هر دو این کابل کواکسیال در تلوزیون های ماهواره ای و مودم های کابلی استفاده می شوند.

کابل RG-59  از سیم مسی و نازک است؛ این کابل کواکسیال در بیشتر ساختمان های قدیمی یافت می شود و برای دوربین مدار بسته و سیستم های دوربین مداربسته آنالوگ کاربرد دارد.

کابل RG-6 بزرگتر و یک هادی مرکزی مسی نیز دارد؛ این کابل کواکسیال با پهنای باند و فرکانس بالا در جایی که سیگنال های اینترنت و ماهواره به فرکانس بالاتری احتیاج دارند، اجرا می شود.

کاربرد هر یک از کابل ها کواکسیال  متناسب با فرکانس که دستگاه برای اتصال نیاز دارد متفاوت است و دستگاه های با فرکانس بالا از کابل RG-6 استفاده می کنند.

 

 

 

 

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.