بلاگ

تنظیمات ضبط بر اساس حرکت دوربین مداربسته

در این مقاله سعی داریم تنظیمات ضبط بر اساس حرکت یا Motion را در دستگاه داهوا ورژن 4 به شما آموزش دهیم.

چرا باید تنظیمات ضبط بر اساس حرکت دوربین مداربسته داهوا را فعال کنیم؟

پیش از هر چیزی این سوال در ذهن شکل می گیردکه چرا بادی تنظیمات حرکت یا Motion دوربین مدار بسته خود را فعال نماییم. پاسخ آن کاملا واضح و ساده است. اگر تنظیمات دوربین مدار بسته خود را در حالت حرکت قرار دهید می توانید در مصرف فضای ذخیره سازی صرفه جویی کنید و تصاویر ضبط شده را بهتر مدیریت کنید همچنین در صورت نیاز این آپشن به شما کمک می کند که راحت تر به سوابق مورد نیازتان دسترسی پیدا کنید. مثلا وقتی حرکتی درتصاویر دریافتی از دوربین رخ می دهد، در آن لحظه دستگاه شما شروع به ضبط تصاویر می کند این امر به شما کمک می کند که از وقایع اتفاق افتاده شده بی خبر نمانید. هم چنین شما می توانید ضبط تصاویر را بر اساس حرکتی که انجام می شود دسته بندی کنید تا با سرعت بیشتری به تصاویر مورد نیاز دسترسی پیدا کنید.

مراحل تنظیم ضبط بر اساس حرکت دوربین مداربسته داهوا

برای تنظیم ضبط بر اساس حرکت دوربین مدار بسته داهوا ابتدا بر روی صفحه راست کلیک کنید و گزینه اول یعنی گزینه Main Menu را انتخاب کنید. در صفحه ی باز شده در قسمت پایین گزینه STORAGE را انتخاب و باز کنید.

 

حالا می بینید که در سمت چپ صفحه ی باز شده، در قسمت Schedule قرار دارید و مشاهده می کنید که تیک روی گزینه General قرار دارد که ضبط یکسره را انجام می دهد و شما اگر بخواهید که ضبط دستگاه داهوا فقط بر روی موشن یا حرکت باشد، باید گزینه All که مربوط به کلیه ی روزهای هفته است را فعال کنید و تنظیمات ضبط یکسره را با کشیدن موس و drag کردن روی صفحه، پاک کنید.

پس از پاک کردن تنظیمات ضبط یکسره در دستگاه داهوا، تیک گزینه Motion را فعال می کنیم (که به رنگ زرد در تصویر وجود دارد). تنظیمات ضبط نیز بر روی کلیه روزهای هفته کلیک خورده، این بار با drag کردن و کشیدن موس از سمت چپ به راست صفحه، تنظیمات ضبط دستگاه داهوا بر روی حالت حرکت یا موشن قرار می گیرد و در آخر بر روی گزینه Apply کلیک کنید تا تنظیمات و تغییرات ایجاد شده اعمال شوند.

شما می توانید با فشردن آیکون چرخ دنده که در قسمت راست هریک از روز های هفته وجود دارد وارد صفحه ای شوید که در آن قادر هستید تنظیمات را به نحوی تغییر دهید که مثلا در ساعاتی از روز تنظیمات بر روی حالت یک سره یا General باشد و یا در ساعات دیگر بر روی حالت حرکت یا Motion قرار بگیرد و یا می توانید گزینه Alarm را فعال کنید. به این ترتیب می توانید تنظیمات دلخواه خود را روی دستگاه داهوا انتخاب کنید و در نهایت بر روی گزینهOk  کلیک نمایید.

 

در قسمت بالا کنار گزینه Chanel را می بینید که روی D1 قرار دارد. دقت کنید که نیازی نیست تنظیماتی که بر روی حالت حرکت دستگاه داهوا انجام داده اید را بر روی کلیه ی کانال های این قسمت فعال کنید.  کافی است بر روی همان کانالی که فعال شده، بر روی گزینه Copy to در قسمت پایین کلیک کنید و در صفحه ی باز شده روی گزینه All کلیک نمایید مشاهده می کنید که تنظیم ضبط بر اساس حرکت دوربین مداربسته داهوا بر روی کلیه ی کانال های دستگاه ست می شود. حتما در آخر بر روی گزینه Apply کلیک کنید تا تغییرات اعمال شوند.

 

سپس در همان صفحه ی اول نرم افزار، باید به قسمت ALARM بروید.

در لیست سمت چپ تصویر گزینه Video Detection را انتخاب کنید و از سر برگ Motion Detection حتما تیک گزینه ی کانالی که می خواهید فعال شود را روشن کنید و روی حالت Enable قرار دهید. در قسمت Schedule بر روی تنظیمات یا Setting کلیک کنید. می بینید که مرحله ای که در قسمت قبل طی کردیم فعال است. در قسمت تنظیمات بخش Record Channel  حتما دقت کنید که حتما کانال را بروی همان کانالی قرار دهید که تنظیمات حرکت را روی آن انجام داده بودید ( در این جا D1 را مشاهده می کنید که تنظیمات روی آن اعمال شده بود). تا عمل ضبط در حالت حرکت را برای شما انجام دهد. درگزینه های زیرین این امکان برای شما فراهم می شود که انتخاب کنید اگر موشن یا حرکت اتفاق افتاد، دستگاه کدام حالت را نشان دهد. Buzzer یا زنگ زدن باشد یا روی گزینه PTZ Link باشد. و یا آنکه برای شما یک Tour فعال نماید. این تنظیمات را متناسب با نیازی که دارید می توانید انتخاب کنید و در آخر بر روی Apply کلیک نمایید.

 

همان طور که مشاهده می کنید در تصاویر دریافتی از دوربین مداربسته، در قسمت پایین تصویر آدمک را می توانید ببینید و به این معناست که مراحل تنظیمات ضبط حرکت در دستگاه داهوا به درستی انجام شده است.

با تنظیم ضبط بر اساس حرکت دوربین مداربسته داهوا چه مقدار در مصرف هارد صرفه جویی می شود؟

استفاده از تنظیم ضبط بر اساس حرکت دوربین مداربسته داهوا می تواند منجر به صرفه جویی در مصرف فضای هارد دیسک دستگاه شود. هر چند که تاثیر تنظیم ضبط بر اساس حرکت بر مصرف هارد متفاوت است و عوامل مختلفی نظیر تعداد دوربین ها، حس گر حرکت، تنظیمات ضبط و… بر روی آن تاثیر می گذارند.

اما این امر کاملا بدیهی است که وقتی تصاویر زمانی ضبط می شوند که حتما حرکتی در دوربین ها رخ داده است،میزان داده های ضبط شده نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابند و در نتیجه فضای هارد دیسک دیر تر پر می شود و به نوعی صرفه جویی در فضای هارد اتفاق می افتد. این امر ساده اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند چرا که فضای بیشتری را برای ثبت و ضبط تصاویر دریافتی از دوربین های مدار بسته در دسترس قرار می دهد و از فضای هارد دیسک بهینه استفاده می شود. هم چنین زمانی که حرکت های زیادی اتفاق می افتد، فضای بیشتری برای ضبط و ثبت تصاویر زیاد مورد نیاز است. بنا بر این هنگامی که مصرف هارد دیسک اهمیت دارد، استفاده از تنظیمات ضبط بر اساس حرکت دوربین مداربسته داهوا برای صرفه جویی در فضا و ذخیره سازی ها می تواند موثر باشد. این ویژگی در بیشتر دوربین مداربسته های داهوا مانند دوربین اسپید دام داهوا، دوربین آنالوگ داهوا و دوربین ای پی داهوا وجود دارد.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.